Blokácia a bezpečnosť karty | ČSOB
Blokácia a bezpečnosť platobnej karty
Ako postupovať v prípade straty, krádeže alebo pri podozrení na zneužitie platobnej karty.
V prípade straty, krádeže, zneužitia vašej debetnej alebo kreditnej karty je potrebné urýchlene kartu zablokovať. Môžete tak urobiť nasledovnými spôsobmi:
Telefonicky alebo návštevou pobočky
V prípade straty, krádeže, zneužitia vašej debetnej alebo kreditnej karty je potrebné kartu bezodkladne trvale zablokovať.
Môžete tak urobiť telefonicky na telefónnom čísle +421 2 5966 8230, nonstop 24 hodín denne alebo osobne v ktorejkoľvek pobočke ČSOB banky.
Dočasná blokácia cez aplikácie ČSOB SmartBanking a Moja ČSOB
Pomocou aplikácie ČSOB SmartBanking alebo Moja ČSOB si viete Vašu kartu dočasne zablokovať.
Dočasnú blokáciu karty nevyužívajte v prípade, že ste o kartu nenávratne prišli.
Moja ČSOB
Vašu kartu môžete dočasne zablokovať aj prostredníctvom internetbankingu Moja ČSOB. Po prihlásení do internetbankingu Moja ČSOB prejdite do sekcie „Moje produkty“ a kliknite na „Platobné karty“. Zvoľte možnosť „Detail karty“ a následne kliknite na „Blokovať kartu“. Ďalej postupujte overením pomocou SMS alebo aplikácie SmartToken. Kartu môžete odblokovať rovnakým spôsobom. Dočasnú blokáciu karty nevyužívajte v prípade, že ste o kartu nenávratne prišli.
Krádež, strata a zneužitie karty
Po trvalej blokácii karty je potrebné požiadať o vydanie novej karty. Prevydanie je spoplatnené podľa aktuálne platného sadzobníka poplatkov.
Ak bola karta zablokovaná z bezpečnostných dôvodov bankou, vydanie novej platobnej karty nie je spoplatnené.
Reklamácia
Klient vyplní tlačivo Prehlásenie o spornej transakcii a zašle na info@csob.sk alebo vyplní osobne na pobočke, prípadne cez Call centrum na tel. čísle +421 2 5966 8230
Zadržanie karty v bankomate
V prípade zadržania karty bankomatom bezodkladne volajte na telefónne číslo +421 2 5966 8230.
Zabezpečená internetová platba
Banka podporuje overenie prostredníctvom:
- ČSOB SmartToken aplikácie alebo
- SMS správy na mobilný telefón alebo
- bezpečnostného vyhodnotenia prebiehajúcej platby alebo overenia na základe vyhodnotenia minimálneho rizika pomocou modulu RBA (Risk-Based Authentication).
V prípade, že Banka vyhodnotí online transakciu ako bezpečnú, ďalší faktor pre overenie už nie je požadovaný. Používané inteligentné overovanie online platieb je v súlade s PSD2 (Payment Service Directive) platnou smernicou EÚ. Služba je nastavená automaticky nastavením limitov pre internetové platby a umožňuje platiť kartou u obchodníkov označených logami Visa Secure alebo Mastercard ID check až po overení platby. Ide o použitie najvyššieho bezpečnostného štandardu pomocou 3D Secure protokol verzie 2.1 a vyššie, ktoré ČSOB karty podporujú.
Bezpečné používanie platobnej karty
Nakupujte bezpečne u overených internetových obchodníkov, označených VISA Secure alebo Mastercard ID Check a dodržiavajte naše Pravidlá bezpečného používania platobnej karty:
1. Chráňte si kartu
- Nastavte si limity na karte také ako skutočne využijete.
- Kartu nikdy nedávajte z ruky, ak nemáte dôveru v obchodníka alebo sa vám zdá podozrivé zariadenie, radšej zvoľte inú formu na platenie.
- Pravidelne si kontrolujte stav a obraty na účte cez internetové, mobilné bankovníctvo alebo si aktivujte službu zasielania informačných SMS správ.
- Zapíšte si telefónne číslo na blokovanie karty v prípade straty, krádeže alebo zneužitia karty ihneď ju bezplatne zablokujte na telefónnom čísle: +421 2 5966 8230.
2. Strážte si PIN
- PIN si nikdy nezapisujte a v žiadnom prípade ho nenoste napísaný spolu s kartou.
- Nikomu ho neprezrádzajte a neposielajte e-mailom alebo nezadávajte na internetové stránky.
- Chráňte si PIN pred odpozorovaním prekrytím ruky pri jeho zadávaní.
- Banka od Vás nikdy nepožaduje Váš PIN.
3. Platby
- Pri platbách v reštauráciách, hoteloch nespúšťajte kartu z očí.
- Nedovoľte, aby si obchodník zapísal údaje o karte, hlavne CVV/CVC kód vytlačený na karte.
- Po skončení platby si skontrolujte správnosť zaplatenej sumy.
- Odporúčame platiť len u dôveryhodných obchodníkov označených VISA Secure alebo Mastercard ID Check s 3D Secure bezpečnostným štandardom.
- V každom okamihu platby musí byť na platobnej bráne v adresátovom riadku ikona zámku a po kliknutí naň sa zobrazí platný certifikát overujúci identitu stránky.
- Vyvarujte sa zadávaniu údajov karty na verejných WiFi sieťach, nedôveryhodných počítačoch.
- Nikdy nereagujte na e-mailové alebo telefonické naliehania a neklikajte na linky, ktoré prišli do SMS správy alebo e-mailu. Nereagujte na žiadosti o prezradenie Vašich identifikačných údajov či overovacích kódov, ani ak adresátom sú zaručené adresy a vaši známy, nikdy neviete, či ich účty nie sú napadnuté hackermi.
Upozornenie
Týmto Vás upozorňujeme na zvýšenú aktivitu podvodníkov, ktorí vystupujú v mene poskytovateľov služieb alebo obchodníkov s cieľom zneužiť údaje o platobnej karte klienta. Títo podvodníci v emailovej/telefonickej/SMS komunikácii, požadujú úhradu platby, ktorou napríklad podmieňujú pokračovanie v poskytovaní služieb, doručenie poštovej zásielky alebo iného tovaru či služby. Nikdy nereagujte na takéto výzvy, nepotvrdzujte platby alebo neposielajte overovacie kódy a situáciu si vždy overte prostredníctvom oficiálnych kontaktov u obchodníka. Banka si od Vás nikdy nevyžaduje citlivé údaje ako sú napríklad: PIN k platobnej karte, CVC/CVV, SMS kód pre internetovú transakciu alebo aktivačný tokenizačný kód/ prístupový kód IPPID do ELB.4. Peňaženky Apple Pay, Google Pay, FitBit Pay a Garmin Pay
- Zariadenie (telefón, hodinky, tablet) zabezpečte PIN, biometriou alebo TouchID, FaceID alebo iným spôsobom, podľa zariadenia (napr. nastavením vzoru na odomykanie zariadenia).
- Nezdieľajte s nikým číslo platobnej karty, expiráciu, CVV/CVC alebo verifikačný kód, ktorý Vám banka zasiela formou SMS správy.
Pokiaľ Vám príde SMS správa s potvrdením, že Vaša platobná karta bola digitalizovaná a nie ste si vedomí, že by ste svoju platobnú kartu digitalizovali, túto skutočnosť ihneď nahláste na telefónnom čísle +421 2 5966 8230.
- Dbajte, aby bolo vaše mobilné zariadenie zabezpečené antivírovým programom a aktualizovaným operačným systémom výhradne od výrobcu mobilného zariadenia.
- Využívajte len dôveryhodné dátové pripojenie – mobilný operátor alebo zabezpečená WiFi sieť.
- V prípade straty mobilného zariadenia s aktívnou aplikáciou s uloženou platobnou kartou ihneď bezplatne zablokujte na telefónnom čísle: +421 2 5966 8230. Banka zablokuje vašu fyzickú platobnú kartu a súčasne aj virtuálnu platobnú kartu vo vašom zariadení.