Luxusný alkohol ako investícia

 

Warren Buffett je legendou medzi investormi. Nielen preto, že vie nájsť vhodnú investíciu, ale tiež preto, že investíciu rozkladá na desiatky rokov. Najznámejší a pre mnohých aj najlepší svetový investor je známy tvrdením, že jeho obľúbená doba držania akcií je „navždy“. Ak je však pre vás navždy príliš dlho, čo by ste povedali na obdobie 10 rokov? Ak je to pre vás reálnejšie, môžete investovať podobne ako Buffet a kúpiť si vysoko presvedčivé akcie alebo sa vrhnúť na hedgeové fondy či platinu. No ak by ste mali radi niečo skutočne ziskové, skúste zainvestovať do zlata – presnejšie tekutého zlata.

Je dôležité si uvedomiť, že nájsť lákavé investičné príležitosti nie je dnes medzi komoditami vôbec jednoduché. Na trhu sú dostatočné zásoby, ktoré tlačia ceny nadol a investorom tak okresávajú hracie pole. Napriek tomu sa nájde zopár komodít, pri ktorých sa oplatí zariskovať. Patrí k nim napríklad paládium či platina. Ďalším trendom medzi investormi je rozloženie časti investícií aj do tekutého zlata. Pri superprémiových, vzácnych druhoch spiritov sa pomer zhodnotenia môže zvýšiť o desiatky percent ročne. Vlastniť raritnú whisky či koňak tak môže byť omnoho lepšie ako vykopať zlatý poklad. Alkohol totiž nepodlieha finančným krízam.

Pozrime sa na to čisto z investičného hľadiska. Kým za posledných 10 rokov úrokové sadzby klesli na absolútne minimum (v prípade štátnych výnosov išli dokonca do mínusu), pri alkohole ide o obdivuhodný výkon, ktorý by mu mohol závidieť nejeden hedgeový manažér.

Podľa portálu WhiskyInvestDirect mali investori v rokoch 2011 až 2016 priemerné výnosy zo superprémiových značiek spiritov okolo 11,6 % ročne.

Whisky mieša karty

O luxusné edície alkoholu je v poslednej dobe badať zvýšený záujem takmer z celého sveta. Aktuálne najväčší dopyt pochádza z Ďalekého východu, najmä z Číny. Ľudia si začali uvedomovať, že tak, ako existuje zbierka vzácneho umenia, môže existovať aj zbierka skutočne vzácneho alkoholu. Investori po celom svete sa preto usilujú získať edície, ktoré je možné zadovážiť si za zaujímavú vstupnú sumu, a ktoré budú o pár rokov schopné priniesť niekoľkonásobný výnos. Samozrejme, je možné zbierať archívne vína, pretože dnes sú nielen lacnejšie, ako budú o rok či o dva, ale zhodnotia sa aj svojou vylepšenou chuťou. Ich nevýhodou však je obmedzená životnosť a to, že každé je iné.

Vo svete investičného alkoholu majú svoju stabilnú pozíciu špeciálne edície koňaku či rumu. Avšak v poslednom období ide výrazne do popredia whisky. Jej cena sa šplhá nahor s rastúcim dopytom v kombinácii so stále klesajúcou ponukou vzácneho a staršieho sladu. Vysoko kvalitná whisky totiž zreje dlhé roky v dubových sudoch, pričom každý rok sa z každého suda odparia až dve percentá jeho aktuálneho objemu. To je aj dôvod, prečo sú staršie whisky vzácnejšie a cennejšie.

Investičný potenciál alkoholu

Všeobecne je pri vínach či superprémiových spiritoch optimálnou dobou realizácie výnosu desať a viac rokov. Ani to však nemusí byť také isté. Aj tu platí, že je potrebné odhadnúť, ktorá fľaša bude mať ten správny investičný potenciál. Ide tu o celú alchýmiu investičného marketingu, ktorý sa odvíja najmä od 3 vecí:

1. známosť značky a vek fľaše

Odborníci sa prikláňajú siahať po najmenej dvadsať a viacročnej whisky overenej značky, ktorá je známa svojou vysokou kvalitou.

2. zhodnocovanie limitovaných edícií

Ide o počet vyrobených exemplárov danej šarže. Platí pravidlo – čím menej, tým lepšie.

3. výnimočnosť fľaše

Vzácny je zaujímavý tvar alebo obal, ktorý pripravil známy dizajnér, prípadne, či je fľaša vydaná pri nejakej špeciálnej príležitosti.

Skrátka, treba hľadať raritu. No a rovnako ako mnohé iné investície, aj investovanie do superprémiových alkoholov začína budovaním silného portfólia.

Tipy, ako neprerobiť

Nákup investičného alkoholu sa v zahraničí uskutočňuje prostredníctvom online aukcií alebo tradičných aukčných domov, ako napríklad Sotheby‘s či Bonhams. Na Slovensku túto úlohu preberajú zahraničné zastúpenia svetoznámych značiek, ktoré majú špecialistov venujúcich sa superprémiovým značkám vhodným na zhodnotenie. Rovnako ako každá investícia, aj tá do alkoholu podlieha viacerým pravidlám. Miroslav Ondris, venujúci sa privátnej klientele v rámci spoločnosti Pernod Ricard Slovakia, radí:

  • Zamerajte sa na špičkové medzinárodné značky, ktoré už majú svoje meno a tým pádom aj hodnotu a sú povestné svojou vysokou kvalitou. Ak sa má stať fľaška zberateľskou, kvalita je rozhodujúca. Do úvahy berte aj vek – rok, v ktorom bola whisky destilovaná a ako dlho zrela v sude.
  • Sústreďte sa na fľaše s limitovaným vydaním alebo špeciálne zberateľské edície – čím menší počet kusov na trhu, tým vyššia cena. Ideálne menej ako 10 000 fliaš na edíciu.
  • Pri whisky siahajte po fľašiach z jedného suda alebo zo 60. až 70. rokov minulého storočia. Slad z tohto obdobia je totiž veľmi cenný, a tak sa vyrobilo aj menej whisky. Všeobecne alkohol spred roka 1945 stojí za investíciu.
  • Siahajte po značkách destilérií, ktoré sú už zatvorené alebo v blízkej dobe prestanú fungovať. Je tu šanca, že časom z nich vzniknú limitované edície.
  • Čím skôr od vydania kúpite danú fľašu, tým menej za ňu zaplatíte a tým väčší zisk môžete dosiahnuť.

Investícia do superprémiových značiek alkoholu je však investíciou pre trpezlivých – čím dlhšie budete schopní ich vlastniť, tým viac bude ich hodnota rásť.

Nezabudnite, že ako o každé iné portfólio, aj o toto sa musíte priebežne starať a zaujímať – ak tak neurobíte, časom môže stratiť svoju hodnotu.

Miroslav Ondris pridáva ešte jeden jednoduchý, no dôležitý tip, aby sa vaša investícia neznehodnotila: „Pokiaľ ide o uskladnenie, ukladajte investičný alkohol do vzpriamenej polohy, udržiavajte stálu izbovú teplotu, mimo jasného svetla a vlhkosti.“

Nezabudnite, že alternatívne investície do superprémiových spiritov by mali tvoriť iba menšiu časť vašej celkovej investičnej aktivity, ktorá by skôr doplnila vaše existujúce portfólio. Ak s investovaním do luxusného alkoholu len začínate, odborníci radia utratiť za fľašu len toľko, koľko by ste boli za ňu ochotní dať, ak by ste ju chceli vypiť pri špeciálnej príležitosti.

V ideálnom prípade by mal byť váš výnos 15 % ročne s perspektívnym výhľadom do budúcnosti, určite aspoň v najbližších 2 až 3 rokoch. Ak sú vaše výnosy nižšie, pravdepodobne ste investovali do menej žiaducich fliaš. Počítajte tiež s tým, že rovnako ako pri každej investícii, aj pri investovaní do luxusných značiek alkoholu môže byť riziko výraznej straty reálne.